Tuesday, July 17, 2007

Sebagai rakyat Malaysia, saya memahami bahawa...

Assalamualaikum

Mari kita mulakan entri ini dengan bacaan Al Fatihah. Sedekah buat allahyarham dan allahyarhamah wira negara TUDM yang terlibat dalam kemalangan helikopter NURI.

Setahu saya, memang banyak pesawat NURI yang terhempas. Asyik-asyik terhempas. Dimana silapnya, bukan bidang kuasa saya untuk menjawab. Tapi kes kemalangan yang terbaru ini benar-benar menarik hati sanubari saya untuk membuat sedikit kupasan.

Siapa tengok Berita Jam 1 petang tadi? RTM1. Pembaca berita dengan yakin membaca:

"Dua daripada enam mangsa kemalangan helikopter NURI telah ditemui selamat. Salah seorang daripadanya ialah Kapten Intan..."


Lebih kurang macam tu lah. Terlupa pulak nak sediakan pen dan kertas menyalin.

Saya pasti, siapa sahaja yang menonton siaran berita tersebut, mesti rasa bersyukur sangatkan. Terutamanya, kerabat keluarga si mangsa yang terselamat seperti yang RTM nyatakan.

Tapi, bayangkan perasaan kerabat keluarga si mangsa kapten yang 'dilaporkan terselamat' tadi bila dapat panggilan daripada pegawai TUDM bertugas yang memaklumkan perkhabaran sebenar tentang pemergian kapten berkenaan ke rahmatullah.

Aik? Tadi berita apa? Stesen kerajaan pun pandai 'mengada adakan cerita'?

Tak cukup dengan itu, berita RTM1 pukul 6 petang tadi kot. Wartawan lokasi dengan bangganya membuat stand-upper, bagi info mengatakan mangsa-mangsa nahas helikopter telah dibawa pulang ke HKL. Visual tunjuk Van Jenazah TUDM keluar dari Sungai Besi.

Malam tadi, pukul 8 malam. Macam biasa Buletin Utama TV3 memaklumkan kesemua enam mangsa yang terkorban masih belum dapat dikeluarkan dari kawasan lurah Genting Sempah.

Aik? Tadi berita apa? RTM1 terus unggul punya berita memang MUTAKHIR.

Tak cukup lagi, pukul 845 malam tadi, Buletin Utama dapat berita ada 8 wartawan dan krew media + seorang ranger hutan sesat dalam hutan.

Tengoklah nanti, kalau ada RTM punya krew among yang lapan tu, memanglah RTM teramatlah sangat mahu memberikan liputan MUTAKHIR.

Tahniah kepada RTM1. RTM2 tak pastilah pulak. Sebab tak faham tengok Warta Tamil.

Saya tak pasti pulak wartawan-wartawan lokasi RTM1 yang berkenaan ni ingat lagi tak Principles Of Journalism? Journalism Codes and Ethics? Atau kod Penyiaran RTM?

Saya ada lagi nota-notanya. Nak pinjam?

Tapi tak tahulah jugak, kot kot editor bilik berita yang suruh keluar statement mutakhir tu. Wartawan lokasi pun apa lagi, siapa yang tak nak buat stand-upper kan? Orang kampung semua tengok. Kalau bertuah, ex boyfriend pun tengok sekali.

Nak kejar berita kejarlah. Tapi jangan sampai berita jadi khabar angin semata-mata. Warta berita bukan Gerak Khas yang boleh mengada adakan kes, bukti, saksi. Saya faham tuan!

Mungkin RTM1 nak kejar rating.

Sebut pasal rating,

Tahukah anda Gerak Khas merupakan rancangan di RTM1 yang paling tinggi ratingnya?

Tahukah anda Doraemon dan Crayon Shin Chan berada dalam TOP 5 rancangan yang mempunyai rating paling tinggi di NTV7?

dan

Tahukah anda Konsert Akademi Fantasia Akhir merupakan rancangan di Astro Ria yang paling tinggi ratingya? Oh dah tau...


sekian melaporkan,
Azrie Izham, TV3, Tanah Merah, Kelantan.

Bereh...

5 comments:

Anonymous said...

wakakakak. rtm mmg gampang. dh 50 tahun pn sama gak. patut swastakan jelah. gerak gerak gerak khassss.. bergerakkkkkkk

al fatihah.

Anonymous said...

mutakhir ke mutar hei
hei hei hei

Anonymous said...

"Malah sebuah stesen TV semalam menyiarkan komen seorang penonton yang merupakan bekas tentera yang telah berkhidmat selama lebih 20 tahun mahu Nuri yang digelar sebagai 'Keranda Terbang' dihentikan serta merta perkhidmatannya"

encikmasen said...

agen agen doktor pemutar..

mmg mutar hey!~

sesungguhnya crayon sinchan mempunyai byk pengajrn yang tersirat..

dan yang pasti tiada pembaziran wang mahupun airmata..

afunD keluar NURI..

saya faham tuan!

Unknown said...

wow..ape nih!