Wednesday, October 10, 2007

Angkasawan Ceria Di Angkasaraya

Assalamulaikum.

Apa khabar semua? Bagaimana dengan berat badan terkini anda? Terdapat sebarang peningkatan yang memberangsangkan? Tahniah.
Entri kali ini sebenarnya sudah dinanti-nantikan oleh saya sendiri sejak awal semester bulan Julai dulu lagi. Kini genap sudah satu semester lagi tersempurna. Alhamdulillah.
Semalam detik tamatnya exam Law Of Communication menjadi garisan penamat semester. Fuh lega... bak kata Wewe.
Berikut merupakan rangkuman projek-projek menarik (taklah menarik sgt pun) sepanjang semester.

MEDIA RESEARCH
Satu subjek major yang perlu saya tempuhi dengan tabah sepanjang semester.

Mula-mula memang agak menggerunkan setiap umat manusia. Lama kelamaan jadi menarik pula. Dengan subjek ini, saya tahu menggunakan prosedur-prosedur research sebenar dari mengformulasi topik penyelidikan, sorotan literatur, menentukan metodologi, sampeling & population sehinggalah ke peringkat kesimpulan dan cadangan.

Wargh... macam baca skrip lah pulak.
Topik penyelidikan kumpulan kami fokuskan kepada isu penggunaan internet bagi tujuan akademik di kalangan pelajar. Asalnya, kajian kes ditetapkan di Kolej Multimedia. Atas nasihat, saranan dan tunjuk ajar pensyarah, institusi media tempat kami belajar dijadikan lokasi kajian.
Bercerita tentang internet/ teknologi dan institusi media ini, memang kemudahan tu ada. Tapi ke'ada'annya cukup-cukuplah mengecewakan. Kalau member-member dari luar tanya tentang fasiliti teknologi maklumat (ICT) di sini, wah. Tak tahu nak jawab apa.
Walaubagaimanapun, terima kasihlah kepada Bahagian IT yang tidak meng'block' Myspace bagi kemudahan kami membuat 'tugasan akademik'.
Belum cerita tentang hardware, software yang amat 'gempak' dan 'advance'. Tak nak cerita pun. Bersyukur saje lah dengan apa yang ada.

Sekurang-kurangnya, research yang kami buat dapatlah jugak dilanjutkan ke pihak atasan. Mungkin sekadar diletakkan di atas meja mereka. Oh, ataupun di bawah meja.


Notis wajib setiap bulan. Oh, pertikaikan aspek grammar dalam notis di atas.

NAZA

Ini pula berkaitan projek akhir subjek Corporate Communication. Subjek ini asalnya agak membosankan jugak. Ya. Tapi macam biasalah, lama kelamaan bila dah tahu mengaplikasi, jadilah subjek ini bertambah seronok sedikit. Projek akhir bagi subjek ini memerlukan saya bersama kumpulan pilih salah satu syarikat korporat dan pergi research tentang Media Relation syarikat tersebut.

Dalam proposal kami letakkan CIMB Group dengan Naza Group Of Companies. Akhirnya, Naza diterima. Maka sama-samalah kita berNaza.

Appointment kami jatuh pada hari sabtu. 15 September. Lebih menggembirakan, jatuh pada bulan puasa. Baru sehari atau dua hari start puasa. Maka, takdelah sesi makan-makan minum-minum yang amat mengujakan.

Terima kasih kepada Encik Halimi yang sudi melayan karenah manja kami sekumpulan ya. Oh, Encik Halimi pun baca blog jugak ke?


Dari belakang ke depan (clockwise): Nurul, Elle, Zai, Fared, Encik Halimi, Helmy

Tiada dalam gambar: Erm, siapa ya agak-agaknya?





Saya tak nak sebenarnya kereta ni. Tapi dah bagi tu ambik je la.

MARIGOLD SCOOPY
Hah. Ni antara yang paling best. Projek akhir subjek Publicity & Sales Promo. Kelas- kelas untuk subjek ni, petang-petang belaka. Habis pun paling awal pukul 7. Tapi tak kisah pun.

Task untuk projek akhir ni tak dapat awal-awal. Plan pun last minute. Tapi agak teruja jugaklah dengan projek ni. Pilih satu produk, tak kisah produk baru ke, produk baru dalam garisan ke (new-to-the-line) atau apa apa saje. Yang penting aplikasikan Integrated Marketing Comm Tools yang telah dipelajari sepanjang petang-petang yang indah.

Bermula dengan membahagi kegilaan kuasa kepada setiap groupmate. Saya ditempatkan dalam Advertising Team bersama Hanie. Eh2. Apa sengeh2? Ni hani lain ok? (Maaf, tibe2 je)


Ada tiga team semuanya. Lagi dua team. Public Relation Team dan Sales & Promo Team.

Oh ya, konon-kononnya wujud juga satu team yang digelar Creative Team. Saya dengan Elle jadi warganegara team ni. Design-design punya kerja.

Masuk peringkat Brain Storm, macam-macam idea keluar untuk dijadikan produk. Sampai tak terkeluar idea. Akhirnya, terkeluarlah nama Marigold Scoopy.

Marigold Scoopy ni ais krim tau. Ada empat perisa. Rambutan, Betik, Tembikai dan Belimbing. Sasaran kepada seisi keluarga.

Kemuncak projek ni mestilah masa time waktu presentation. Presentation depan 'investor' iaitu panel luar yang pensyarah jemput.

2 jam lebih jugak lah kena bamboo dengan 'para pelabur'. Banyak kena bantai bab flavour. Kenapa pilih empat buah tu? Berani ke orang nak cuba? Kenapa tak letak favourite flavour (vanilla, choc, strawberry dll) as a main flavour? Wah...

Eh, korang nak makan ke ais krim perisa rambutan, betik, tembikai belimbing? Hah korang?

Last-last, sorang pelabur nak invest sebab beliau suka Peel Fresh. Erk. Lagi sorang tidak mahu kerana tak yakin dengan pasaran. Alhamdulillah.





Logo Marigold Scoopy






Marigold Scoopy Ads (Pre-launch)











Brochure




Poster


Begitulah hendaknya kisah projek-projek bagi semester ini. Lagi satu subjek, Law Of Comm tak ada projek. Jawab periksa saje. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Ada masalah sikit-sikit tu biasalah kan?

Terima kasih kepada semua pihak yang telah menjayakan 'penggambaran' bagi semester ini sehingga ter'sahur gajah' mahupun ter'over stressed'. Semester depan Insya Allah jumpa lagi.

Maaf andaikata ada salah silap sepanjang melalui semester ini ya rakan-rakan?

Oh, kredit saya berikan kepada Nik yang sentiasa setia bersama saya. Gambar-gambar di atas (gambar hidup) di taja oleh Nik dan rakan-rakan lwn Pendakwaraya. Erk.

Bai. Esok luse ucapan raye pulak

disclaimer: logo, poster dan lain-lain berkaitan Marigold dan Marigold Scoopy direka bagi tujuan tugasan bersifat akademik. Tidak ada perkaitan sama sekali dengan syarikat pengeluar Marigold. Aktiviti copy and paste, re-publish atau perkara-perkara yang sewaktu dengannya hendaklah dimaklumkan kepada azrieizham terlebih dahulu dan dinyatakan sumber (azrieizham) bahan tersebut. Ini adalah bagi mengelakkan pertumpahan darah yang mungkin membebankan semua pihak. Terima Kasih.

5 comments:

superunknown said...

ambo menupe lego sebak pekso demo doh selesar. araknyo luluh denge cemerle deh? ambo jugo teramak jelesi denge keto hok demo dapak tu, guano nok mintok so bulih ko lagi?

mogo2 semesto depe membawo hani yae baru eh, membawo aze baru dae semuo hok baru. mogo jugok angkasawe kito selamak belepah male ni deh. berehhh

Anonymous said...

projek seremban tade ke? err

azrey said...

to wewe: wow ambo meme arak luluh cemerle sokmo. mudah-mudahe hendaknyo.

ya ya. ambo beraze nok membawo hani yae baru deh.. sob3. angkawase hok melancong ko jah tu wehh..

nanato carlo robinson:

projek serembay tu hok MEDIA RESEARCH ngan NAZA. siak ke repok jah kok sano...

iXa said...

ape? ape?

azrieizham said...

takdop gapo