Thursday, October 04, 2007

Jangan makan terlalu banyak cili api kicap pada waktu sahur.

Assalamualaikum.



Alhamdulillah. Bertemu lagi kita di arena ini.

Bagaimana dengan persiapan hari raya?
Kuih dah beli?
Baju raya berapa pasang?
Raya balik kampung?
Main mercun tak?

Eh. Eh. Maaf. Saya tersalin soalan-soalan yang terkandung di dalam kad raya tulisan kanak-kanak pulak. Kecik-kecik dah pandai melaksanakan prosedur questionnaire kepada rakan sebaya. Bagus.

Tapi itu kad raya kanak-kanak era 90an. Sekarang kanak-kanak pada hemat saya, turut sama memeriahkan industri SMS tanah air. Tunggu saja malam raya. Inbox akan penuh secara automatik.

Oh ya, bercakap mengenai automatik, saya baru selesai menduduki dua kertas peperiksaan akhir setakat ini. (apa perkaitan peperiksaan akhir dengan automatik?)

Alhamdulillah. Setakat ini segalanya berjalan lancar. Kertas yang paling saya geruni. Media Research pun sudah selesai. Semalam.

Semalam, merupakan hari ini dalam sejarah bagi saya. Buat kesekian kali, kalkulator jenama casio dipegang lagi oleh tangan-tangan Numerophobia ini.

Walaupun tanpa formula panjang berjela, tapi cukuplah dengan memberikan saya nombor dan kalkulator... Warghh. (Harapnya, tiada pensyarah yang membaca posting saya ini)

Fuh. Serius. Berpinar-pinar mata dengan simbol peratus (%) dan segala macam nombor.
Alhamdulillah. Segalanya lancar. Cuma sehingga kini masih terasa impaknya. Sakit kepala.

Memang jarang saya membuat proses matematikal sejak tamat kertas Add Math masa SPM dulu. Kalau ada pun, saya mengira-ngira berapa hari lagi nak raya.


Pasti ada mereka-mereka yang tersenyum sinis dengan kenyataan saya ini. Ya. Saya akui. Saya tidaklah sehandal anda-anda semua dalam konteks berhadapan dengan nombor-nombor. Sudah fitrah. Tidak dapat disanggah.

Namun demikian, saya hadapinya dengan senyuman. Ya. Memang gila menekan kalkulator sambil tersenyum manis di dewan peperiksaan.

Tinggal lagi dua kertas untuk di jawab. Minggu hadapan. Kemudian, berayalah kita.

Sebagai penutup, pengajaran yang wajar di ambil dari kisah ini, lakukanlah senaman tangan dengan kerap terlebih dahulu sebelum menjawab soalan esei yang panjang lebar. Ini adalah bagi mengelakkan tangan anda degil untuk menulis. Sekaligus, tangan pemeriksa degil untuk menanda.

disclaimer: gambar diatas sekadar hiasan yang merangkumkan unsur Numerophobia dan unsur sakit perut kerana rakus memakan cili api kicap pada waktu sahur.

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

eh sama la. gua pun tak suka nombor2. gua benci. menci! ahh!

bagi menunaikan titah perintah, duli yang maha mulia, seri paduka baginda, yang dipertuan agong. adalah diucapkan gud luck utk baki dua paper lg. gua tak boleh blah dgn lu mat.

Anonymous said...

itu mcm abg bunga sinclair jek

Kahuna said...

aku plak memiliki unsur Numerophilia..

aku sungguh bangga dengan diri sendiri..

azrieizham said...

wow kahuna yang anggung