Monday, March 17, 2008

Menjelma Semula

Cerita I

Sebulan dua tanpa update, ada juga saya terima emel. Beberapa.

Salah satu:

Encik Azrie,

Ko x knl ak. Tak pyh ler ko knl ak.

Tapi ak bc blog ko.

Aku suke bc. Tapi tak sume. Bl nak smbg menulis? Ak nk bc.

dari,
MR. F

Saya balas. Dalam hati, "sekurang-kurangnya aku tahu kau lelaki.
Ada akaun gmail. Dan akaun gmail itu kau gunakan untuk akaun Friendster kau.
Jadi... err.. tak apa. Aku tak kenal kau. Jangan risau ok?"



Cerita II

Pagi hari pembuangan undi.
Berjalan dengan Sang Nikon bertatah lensa lightweight telephoto zoom.

"Dari mana?" Saya pasti. Dia jangka saya dari mana-mana media.

"Dari rumah, Keramat" saya balas. Selamba.

Lelaki hampir separuh abad itu berkerut. Tangannya masih erat memegang poster.

"Tak, maksud saya, awak dari media mana? TV 3 suku? Berita Haruan? Utusan Meloya?"

Dia tanya lagi. Sinis sedikit nadanya.

"Oh. Tidak. Freelance. Tak buat liputan. Sekadar tambah koleksi,"

"Baguslah. Ingatkan tadi media arus perdana. Anjing kerajaan bla.. bla... berat sebelah... bla... bla... berita fitnah... bla... bla..."

Saya senyum. Sambil berundur sedikit ke belakang.

Butang pelepas shutter ditekan. Lagi.


No comments: