Sunday, December 28, 2008

Cukup Serius?

Serius.

Pasti, kamu-kamu atau mereka ternanti-nanti detik 12 tengah malam 1 Januari 2009.



Kadang-kala.


Hidup ini kita rasa cukup sempurna. Tapi entah sampai bila atau sampai mana sempurnanya.


Ada juga ketikanya, kita berasa belum cukup puas untuk meninggalkan semalam.


Kalaulah mampu saya mengarah kehidupan ini seperti filem Click arahan Frank Coraci.
Atau sekurang-kurangnya mencipta remote control meng'forward' atau me'rewind' masa.
Yang pasti, remote control tersebut tak perlukan butang R.


Kalau juga saya mampu mengarah kehidupan ini, sepertimana Fujiko Fujio mencipta imaginasi
wormhole travelling dalam siri animasi Doraemon.


Atau sekurang-kurangnya, mengembalikan 2008 yang sekelip mata tiba di penghabisan ini.


Masa tetap dengan janjinya, berlalu dan terus berlalu.
Sedar atau tidak.


Banyak yang saya persiakan dalam dua belas bulan ke belakang.
Cecah saja dekad ke dua hidup di dunia, dalam keraian tanpa dijangka, ada sesalan yang
mendengus kecil di hati.


Hei..


20 tahun. Apa yang telah kau sumbangkan pada diri, mak, ayah, keluarga. Sekurang-kurangnya.


Jangan jadi,


"Esok kau mati, lusa semua pun lupa tentang pernahnya kau ada di dunia".


Ini belum 21, 22, 23, 24, 25 dan seterusnya.


Cukupkah masa untuk aku terkinja-kinja?


Kau pun sama.


Sudah cukup selesa?


Seserius mana hidup saya?


Dan kamu?


Esok lusa dan entah bila.


Entah bila.

No comments: