Saturday, March 24, 2007

SELAMAT HARI POLIS YANG KE 200

Assalamualaikum.
Oh hari sudah siang... sambil mendongak ke langit langit menyanyikan lagu 'Langit Itu Biru'.

Oh... semalam dalam hidup saya turut dikenali sebagai Hari Melawat Petaling Jaya dan SS2. Eh, tidak ketinggalan Lebuhraya Persekutuan yang diminati ramai.
BABAK 1
Lokasi: Bengkel kereta milik bangsa Cina (dekat dengan Menara MBPJ- tak la dekat sangat)
Si A: Halo Bos! (nampak gaya mamat ni macam bos sebab dia tak buat kerja).
Bos: Halo! Apa mau?
Si A: Izinkan saya tumpang bertanya, di mana letaknya Bangunan Lalalala?
Bos: Oh... Itu bangunan aaa... sikijap aaa.. (masuk ke office sambil mengambil glob)
Bos: (berjalan-jalan kearah S i A) Haa... mau pigi Bangunan Lalalala (kasi direction dengan
muka confuse)
Si A: Terima kasih ya.
Saya pun berlalu pergi setelah menghadiahkan Bos sekuntum senyuman manis. Erm.. manisnya.
BABAK 2
Lokasi: (Pelita Nasi Kandar, SS2)
Mamak: Lauk apa?
Si A: Ni (Sambil tunjuk-tunjuk lauk. Rasa macam nak tunjuk semua je... Si A bukan saya ya.)Mamak: Lagi?
Si A: Sotong goreng ada? (Sotong goreng memang feveret! Eh2, diulang, Si A bukan saya ya. Sebarang persamaan adalah disengajakan)
Mamak: (Memotong-motong sotong)
Si A: Lah...banyak ni je ke bos? (semua orang nak panggil bos). Kat Al Hameed Food Court KLCC tu besar-besar sotong dye bagi. Selonggok macam ni haa. (tangan didepakan seluas lautan biru)
Mamak: (Memotong-motong sotong lagi dan ditambah ke dalam pinggan)
Si A: Chantek ar... Tq Bos!
Si A: (Sambil tengok resit) Cis... sampai 4 hengget ko tekan sotong nih? Sebbaek aku da telan habis sume.
BABAK 3
Lokasi: Dalam kereta, Depan Armada, PJ.
Kanak-kanak di dalam kereta sepakat untuk mintak pakcik Polis Trafik tu untuk tunjukkan arah jalan kebenaran.
Kereta di perlahankan, tingkap dibuka dan bersedia untuk bertanya.
Tiba-tiba...
Polis Trafik berbangsa Melayu: HOI!!! JALAN LA CEPAT. TERKEMUT-KEMUT!!!
Tak sempat nak tanya dah kena tengking dulu.
Nak suruh CEPAT tu BETUL. Tapi, mana MESRAnya?
Tegas tak semestinya hilangkan budi bahasa budaya kita tu.
-3 BABAK TAMAT-
Terima Kasih kepada semua yang membantu!
Budi bicara dan budi bahasa anda adalah amat kami hargai.
Ya! Amat kami hargai.
Oh..Aku Bukan Untukmu...

1 comment:

Anonymous said...

bodoznyez poliz ituz