Saturday, October 13, 2007

Aidil Fitri 1428



Assalamualaikum.
Bagaimana segala aktiviti hari pertama Syawal? Pasti menggembira dan mengujakan bukan? Saya tumpang gembira.

Sudah biasa sangat berinternet di pagi raya. Dari zaman kemaruk Ragnarok Online dulu, sampailah ke hari ini.

Kepada mereka-mereka yang mengirim SMS raya, terima kasih diatas ingatan tulus kalian. Ramai yang hantar sms jawi. Lain kali jangan hantar mesej bertulisan jawi. Saya tak boleh baca. Bukan saya tak reti jawi. Tapi telefon bimbit saya gagal membaca kod kod jawi yang di hantar. Tak apa. Esok lusa saya hantar telefon saya belajar jawi.

Setelah dianalisa, terdapat beberapa mesej popular untuk raya tahun ini. Contohnya kambing ranggi naik lrt, seiring salam seharum ganja dan banyak lagi sms yang mencacatkan nilai dan adab pantun.

Raya mengundang pelbagai rasa dan keceramukkan emosi. Ada gembira, syahdu, sayang, hiba, rindu dan segala macam lagi.

Sekadar berkongsi. Bagi saya, raya sangat-sangat menggamit rindu pada kampung yang entah apa khabarnya sekarang.

Kampung belah mak yang saya maksudkan. Telok Medan, Bagan Serai, Perak Darul Ridzuan. Tentu ramai antara kamu yang familiar bukan? Kalau tak, tak apa.

Kenapa saya kata saya rindu pada kampung? Rasa saya, sesiapapun warga metropolitan kalau sekali jejak ke tanah merah atau lumpur kampung, pasti satu macam rasa akan tergamit secara automatik.

Suasana kampung saya? Sukar nak digambar dalam nukilan ini. Tapi yang pasti, pejam mata sekali, memang dapat saya bayangkan anjung di bahagian depan menghadap jalan besar, ada ruang tengah, bahagian katil dan bilik nenek (allahyarhamah). Dekat tengah-tengah ada satu meja dan kerusi terletak. Kat situlah jugak telefon rumah terletak.

Bahagian belakang, ada dapur. Dapur masak-masak + meja makan, dan satu pintu kecil menghala ke dapur basah. Tempat siang-siang ikan, basuh pinggan. Sebelah dapur, ada satu lg bilik. Setiap kali balik kampung, selalunya dekat situlah jadi tempat tidur.


Sekadar Gambar Hiasan. Oh ya, ini lah Rumah Perak



Selalunya turun naik ikut tangga tengah (ada 3 tangga, tangga anjung, tangga tengah dan tangga dapur basah).

Ingat lagi. Selalu kalau balik kampung, mesti pasang buai dekat bawah rumah (tali guni diikat pada para atas, disambungkan dengan kayu tempat duduk). Dapat bayangkan tak? Susah nak bagi gambaran sebenarnya. Pejam mata, memang nampak semua.

Kalaulah saya dah mula menulis blog pada waktu itu, pasti saya akan post mengenai segala macam karenah beraya di kampung.

Rasanya, main buai memang jadi kewajipan. Nak saya bandingkan buai dengan PS2? Memang lain nikmat keriangannya. Buai laju-laju, naik ramai-ramai.

Kalau nak mandi, memang kena turun rumah. Bilik air ada dua. Satu tempat mandi, basuh baju. Lagi satu tandas jamban tempat buang sisa toksik. Yang jamban ni senang kot nak bayang kan, macam dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok punya jamban. Tak pun cerita Orang Minyak. Alah, biasa punya jambanlah. Err.

Kawasan rumah besar. Depan tanam pokok-pokok pisang. Dan pokok-pokok lain yang di luar ingatan. Tak ada pagar depan pun. Nak masuk kawasan rumah, kena lalu titi. Titi muat-muat untuk sebijik kereta. Rasanya.

Sebelah kiri rumah, ada klinik kesihatan. Kanan, kilang papan kalau tak silap. Seberang jalan sana ada rumah Zakiah Anas. Kata mak.

Belakang, ada pokok rambutan. Kalau kena musim, memang syok. (Walaupun masa tu tak merasa nikmat rambutan sangat pun).

Semuanya jelas lagi dalam gambaran minda. Ingatan mungkin nanti jadi samar-samar. Bila entah kali terakhir dekat sana. 7 atau 8 tahun yang dah lepas. Rasanya.

Dalam lingkungan usia saya 13 - 14 tahun tu, saya masih ingat. Itulah kali pertama timbul rasa kehilangan seiring mutiara kaca di pipi. Teresak-esak dekat duduk menghadap tingkap dapur kering. Kehilangan nenek. Mak kepada mak.

Sebenarnya, saya pun kurang pasti kenapa saya menangis masa tu. Perasaan apa yang mendominasi diri saya? Saya kurang pasti. Mungkin sebab itu kali pertama saya berperasaan bila lihat mata mak merah berair.

Dan hari ini, saya masih kurang pasti. Adakah saat itu merupakan saat terakhir saya di rumah kampung. Atau belum lagi?

Sebab itu pada perenggan atas-atas tadi saya kata, saya tumpang gembira dengan kamu-kamu yang berpeluang berhari raya di kampung. Jangan persiakan peluang itu ok?

Bersyukur ke hadrat Allah. Alhamdulillah. Allah bagi peluang dan ruang saya untuk nikmat sebuah ikatan kekeluargaan. Saya tak akan lepaskan peluang ini untuk hargai mereka selama masa. Mak, Ayah, Cik Nah, Abg Long, Kak Zatil, Bangah, Kak Ja dan err.. Harith.

Ingat, keluarga datang dahulu. (Family comes first). Sementara masih bujang (saya single), utamakan tanggungjawab yang utama.

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada para blogger di dalam bulatan, pembaca senyap yang bila entahnya hendak berbunyi dan kamu semua.

Maaf saya pohon. Maaf saya beri.

Wassalam.

p/s: Insya Allah kalau berkesempatan akan pergi melawat rumah kampung dan kubur arwah atok & nenek.

*Untuk semua warga Perak, nantikan kehadiran saya pada 26 Oktober 2007. Jangan lepaskan peluang keemasan untuk beramah mesra bersama saya ok?

9 comments:

iXa said...

belum habis baca. alah kan ada gambar kampung tu sikit2. kena scan lah tapi. ada... gambar buai pon ada. kucing nenek yang nama dia SAM tu pon ada. arwah kucing.

azrieizham said...

owh ada ek...

kat mana. sob3...

SAM ke TAN nama kucing

azrieizham said...
This comment has been removed by the author.
hagamierr said...

arap leh jumpa dan dapatkan autograph aba ng azwie di perak nanti. dapat bergambar dalam dakapan abang azwie lagi best. saya pakai baju pink nanti, ada gambar kim possible ek.

kamals said...

rumah zakiah anas kat bagan seraiLAH. haih

azrieizham said...

hagamierr: wow baju pink kim possible ke.. sweet gila mace gampe

kamals: wow... bagai serai ke.. tak sangka ya rupa rupanya...

jazlin ernida said...

rumah perak tu namanye rumah kutai lah

azrieizham said...

wow yeke kak alin.

kat taman mini malaysia tulis rumah perak je... sob3

terima kasih kerana sudi memberi informasi hangat kepada saya dan para peminat saya ya?

iXa said...

eh aah. nama dia TAN. hihi rindu.