Wednesday, November 14, 2007

Sita MIIM: Kisah Benar Tentang Anak Bangsa 2


Assalamualaikum.

Sejahtera kepada kamu semua. Juga kepada kamu-kamu yang baru terserempak dengan blog ini.

Nak kata genap tu, lebih kuranglah. Petang ini. Waktu ini. Seminggu yang lalu kolej saya dan kami semua kena sita.

Seminggu sudah. Lagi seminggu masa diperuntuk kepada kami-kami khususnya para pelajar untuk berehat. Atau untuk bersabar.

Badan Bertindak.

Badan Bertindak secara rasminya telah tertubuh. Kami semua sudah sedia maklum mengenainya. Atau yang masih samar-samar, mari saya maklumkan.

Badan Bertindak ini dianggotai oleh beberapa kumpulan yang berkait rapat dengan MIIM diantaranya termasuklah staff MIIM, wakil pelajar dan wakil dari pihak ibu bapa.

Secara rasminya (pada Jumaat 9 November yang lalu) Badan Bertindak ini tertubuh mewakili suara warga MIIM, khususnya para pelajar. Badan Bertindak ini adalah berperanan sebagai badan yang dipertanggungjawabkan untuk bertindak secara rasmi dan tidak membelakangi undang-undang.

Surat pemberitahuan juga telah disalurkan (pada Isnin 12 November) kepada pihak Kementerian Pengajian Tinggi umumnya dan khususnya kepada Pejabat Pengarah JPS, Pejabat Pengarah Pengurusan IPT dan Pejabat Menteri Kementerian Pengajian Tinggi.

Pemberitahuan tersebut memaklumkan tentang penubuhan Badan Bertindak yang mewakili warga MIIM dalam menangani isu penyitaan premis dan skandal pengurusan Kumpulan SAL. Tuntasnya, Badan Bertindak ini membawa suara rasmi untuk mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Sabar.

Jadi apa yang layak untuk diwajarkan oleh saya dan kami-kami semua buat masa ini, bersabar.

Sabar.

Ah. Saya pun pasti ada segelintir (termasuk saya) adakalanya muak dan jemu mendengar karenah birokrasi (dan permainan politik dalaman) yang (mungkin) wujud dalam suasana urusan sektor awam (Kementerian Pengajian Tinggi khususnya).

Bukan niat menujah kredebiliti dan professionalism mana-mana pihak yang sewajarnya bertanggungjawab terhadap isu ini, namun hujah mentah saya ini berpaksikan pada realiti.

Bukan realiti TV tetapi realiti dari persepsi kacamata sendiri.

Gambarkan situasi ini;

Isu diringkaskan untuk kefahaman mak dan ayah di kampung. Err... ataupun di Hartamas.

"Kolej kena sita, cuti dua minggu"

Kalau-kalau lepas dua minggu mak dan ayah datang bersama si anak, tengok keadaan masih serupa dua minggu lepas?

Ekspresi ringkas untuk diceritakan kepada rakan-rakan bukan sekolej,

"Botak tokei SAL tu memang *&^$#@..." (dan seterusnya)

Seperti dua yang di atas, saya memberi contoh terhadap bahasa ringkas menghuraikan isu dan eskpresi.

Ringkas.

Tapi mampukah isu sekompleks ini mencapai resolusi melalui hitam putih atau sekadar memaksa pekik dan hiruk-pikuk darah-darah muda yang minta dibela?

Sabar.

Sekali lagi saya bisik pada diri sendiri. Dan saranan pada rakan-rakan.

Memang benar. Sabar penuh dengan hikmahnya.
Ah. Cakap pandai. Dah jadi semacam ini pun nak sabar ke?


Ya. Sabar.

Banyak benar pendapat yang saya dengar sebagai menangani isu dan permasalahan ini. Macam-macam. Sampai tak terbilang. Ada pendapat kotor. Ada yang BERSIH.

Dalam mengiakan sabar yang saya sarankan kepada rakan-rakan, di sini beberapa huraian untuk ditenung renung bersama:

  1. Mulut. Jangan melampaui kata-kata kita dengan perkataan yang kesat. Tak sesekali termaktub dalam kepercayaan, kata-kata kesat menambah keberkatan usaha ke arah resolusi.

  2. Tindakan. Ada yang ajak buat mogok di Kementerian Pengajian Tinggi, di sana dan di sini. Tindakan itu memang wajar kearah menuntut hak dan perhatian mereka-mereka yang di atas. Tapi mungkin tindakan itu adalah langkah terakhir setelah 2 minggu (atau lebih kurang) buntu tanpa resolusi. Senang kata, beri peluang Badan Bertindak bertindak mencari resolusi.

  3. Rohani. Oh. Bukan Puan Rohani. Erk. Sabar rohani ni penting. Memupuk kita untuk mengawal segenap anggota tubuh termasuk akal rasional kita. Daripada mencarut atau memaki hamun Si Botak individu lain, apa salahnya kalau kita duduk menghadap kiblat mengadu kepadaNya. Jangan mengadu kepada Biro Pendidikan UMNO je, Allah sebaik-baik tempat mengadu. Kita tergolong dalam kalangan mereka yang teraniaya. Doa senjata utama. Bukan emosi atau maki hamun ok?

Pernah dengar tak kata-kata dari Saidina Ali,

Kemarahan orang berakal dilihat pada tindak tanduknya, kemarahan orang jahil dapat dilihat melalui perkataannya.

Sebagai tuntas kepada hujah mentah saya kali ini, sekali lagi saya ulang dan ulang perkataan ini.

Sabar.

Mana-mana yang salah, mohon betulkan.

p/s: Err.. gambar hiasan!

6 comments:

iXa said...

panjang nye. besok baru bace k.

encikmasen said...

bahasa yang bombastik..

masih muda, umur masih panjang..

masa depan masih luas terbentang..

penyelesaian sedang diusahakan..

kalau rajin, jangan duduk diam..

tambahkan pendapatan..

dan kalau masih tergugat jiwa, rungsiing minda..

lek dlu, sap kok dlu..

w a n t w o b u c k l e m y s h o e said...

betul tu azwie. inilah masanya kita sap kok dulu. bila lagi mahu tunggu, usia semakin lanjut.

eh itu gambar si petualang tak bayar sewa ka? kill kill die die!

Anonymous said...

rohani tu siapa
apa kaitan dgn anda

azrey said...

oh ixa: oh baca lah esok..err

masendo: haihh. naseb badan ada nik. pengubat sepi.

wan: erm gambar si botak. ikhlas digubah oleh pelajar multimedia barangkali.

anonymous: kamu ni siapa?
apa kaitan kamu dengan saya?

wanaqilah said...

sekarg nih...MIIM nak kena sita lg.. aper citer lah plak nasib kitorang nih.. =,(