Thursday, March 27, 2008

Siapa orang pertama yang mengadakan tag ini?

Salam Sejahtera.

Apa Khabar semua?

Saya telah di tag. Sekali lagi. Oleh Si Ixarism dan Encik Pundakism.

Rukun-Rukun Tag. Ada 5.

1. Pilih 5 atau 50 pautan kegemaran.
2. Tag balik 5 orang.
3. Pautan haruslah suci.
4. Maklumkan orang yang ditag.
5. Sebut nama orang yang tag kamu.

Rukun 1 - Pilih 5 atau 50 pautan kegemaran.

PAUTAN 1

Photo School : Mulanya, 'terjebak' ke pautan ini menerusi carian di Google setengah tahun yang lalu. Search 'dslr forum' atau apa entah. Dah lupa. Tapi sehingga hari ini, saya tidak pernah menyesal 'terjebak' ke pautan ini. Lebih tepat, ke arena fotografi.

Shutter speed? Aperture? ISO? Compo? DOF? RO3? Semua lengkap di sana. Untuk kamu yang suka layan DSLR auto-mode di 'gig' pada hujung minggu, Photo School tempat yang baik untuk kamu menyedari hakikat kenapa gambar Noh Thoiron Ababil yang kamu ambil menjadi blur atau banyak noise.

PAUTAN 2

Deviant Art: Satu pautan ketika saya dahagakan idea. Karya-karya tak pernah tandus di sini. Contohnya, ini. Ah. Kamu rasa biasa saja? Itu kamu. Di pautan ini? Juga saya dapat menyedut ini atau ini.

PAUTAN 3

Jiwang: Juga tempat saya menyedut. Segar.

PAUTAN 4

Free Trade Zone: Pasar borong. Tempat saya memerhati kalau-kalau ada yang menarik. Juga tempat menyervey (kata dasar: 'survey') harga market perkakasan fotografi.

PAUTAN 5

Friendster/ Myspace dan Facebook: Maaf. Saya terkeluar sedikit dari rukun. Tapi prinsipnya tetap sama bukan? Pautan ini, bagi saya adalah sangat ajaib dan amat mempengaruhi komuniti dan persekitarannya.

Misalan, di pejabat boleh berbalas komen. Bos sekilas lalu, tukar tetingkap Document 1 yang masih sebaris macam tadi.

Ada juga berbalas bulletin. Haih. Bulletin jadi macam YM saja. Sepatah dua pun dibulletinkan.

Juga budaya berbalas poke di lab mahupun fac. Status di YM 'bz assignment bersepah, lab report!!!' atau 'arggghhh tensennn... no disturb plzz assignment!' atau 'research for bla bla bla'. Tapi tetingkap pada yang sama, poke mesti di balas, 'dinding' mesti di conteng.

Saya gunakan 3 pautan tadi untuk tujuan mengendap, mengintai bekas-bekas dan bakal kekasih. Erk. (Maaf. Frasa 'bekas-bekas dan bakal kekasih tidak dikenakan dengan mana-mana link. Bahaya.)

Sekian para pautan saya. Mungkin nanti ada masa saya listkan 50 pautan pula ok?

Rukun 2 - Tag balik 5 orang.

Tag orang yang saya malas. Tapi seronok.

  1. Semua dalam pautan saya di tepi tu. Yang pernah menerima tag yang sama? Tak perlu lah. Oh ya, kamu-kamu yang tersingkir dari pautan saya, sila ingatkan saya untuk tambah di senarai sebelah sana ok? Tak sengaja.

  2. Juga kamu-kamu yang berada di sini. Oh, tidak termasuk mereka yang menarik diri ok?

  3. Ija. Sila layan tag saya ok? Bereh.

  4. Penulis Blog TOGETHER-GATHER

  5. Juga, eh siapa lagi? Pembaca senyap. Dari Denmark, Sungai Udang dan lain-lain taklukan.

Rukun 3 - Pautan Harus Suci

Ya. Sememangnya suci. Err.. tiada jaminan untuk pautan ke 5.

Rukun 4 - Maklumkan Orang yang di Tag

Err. Baik.

Rukun 5 - Sebut nama orang yang tag kamu

Ixarism dan Pundakism. Nama samaran kedua-duanya. Saya akan sebut selalu sebelum tidur.

Itu sahaja.

No comments: