Wednesday, April 23, 2008

Politik Itu Surat Khabar

Saya tak minat politik. Atau baca surat khabar.

Tapi kedua-duanya dah tersedia di depan mata saya.
Politik itu surat khabar. Penyebar fikiran rakyat.


Inilah peranan media-media yang cenderung dan mempunyai deria partisan yang sangat tinggi.
Tan Sri Muhammad Muhammad Taib kata BN Selangor kecundang kerana isu 'penyapu' yang dicanang media tidak lama dahulu, atau segala macam lagi analisa atau komentar-komentar berkenaan kekalahan BN atau tsunami politik di Malaysia. Banyak sangat. Di media baru atau lama. Ini baru betul rumah siap pahat berbunyi berdengtang dentung.

Harakah baru-baru ini mengeluarkan satu kenyataan berhubung kekerapan penerbitan akhbar tersebut. Dua kali seminggu atau lebih kerap lagi? Semuanya bergantung kepada kebenaran Kementerian Dalam Negeri.

Dari sudut pandangan saya sendiri, Harakah atau lain-lain akhbar partisan pro pembangkang hanya perlu meneruskan apa yang mereka telah lakukan selama ini. Kala penerbitan sedia ada sudah cukup memadai.

Orang putih atau orang Melayu berambut perang yang suka lepak di StarBucks sering berkata, "Less is more".

Kegelojohan parti komponen Barisan Nasional menghenjut kuda-kuda media arus perdana telah 'memakan tuan' bilamana BN gagal mempertahankan empayar majoriti dua per tiga dalam pilihan raya yang lalu.

Mengimbas kembali, selang dua atau tiga minit ada saja iklan kempen parti komponen ini. Selak akhbar, selang satu muka ada saja dacing-dacing yang memenuhi kolum iklan. Kalah iklan Hotlink... err atau iklan ON CINTA.

Mudahnya begini, muak atau tidak bila penonton/ pembaca disuap sendukkan dengan kempen dan janji manis BN setiap hari setiap masa dan setiap saat?

Nah, bayangkan saja bila satu hari nanti andai kata Pakatan Rakyat diberi veto mentadbir satu saluran media untuk rakyat. TV RAKYAT misalnya. Gejala yang sama tidak mustahil akan berlaku. PR tidak mustahil akan mencanang segala macam propaganda dengan meluas kepada rakyat sepertimana yang dilakukan BN suatu masa dahulu (dan sekarang) sehingga rakyat jemu, muak dan mampu membongkar pekung-pekung di dada propaganda.

Kalau setiap hari disuap senduk dengan nasi lemak dan nasi lemak dan nasi lemak, rakyat mula muak. Dan mencari alternatif lain, mungkin nasi kerabu yang kurang mendapat publisiti. Sedapnya jauh lebih nikmat berbanding nasi lemak yang sudah muak ditelan.

BN tewas kerana menguasai semua media-media utama. Tewas juga kerana mengabaikan satu media yang dilihat enteng dan tidak penting. Media baru. Internet.

Saban kali meng'refresh' laman Malaysiakini, Harakahdaily, ada sahaja beritanya. Sebaris dua pun memadai. Ada isu ada akar untuk berfikir.

Rakyat hari ini sudah tidak boleh duduk diam, menunggu apa agaknya muka hadapan akhbar esok, menunggu siaran berita selang jam atau pada lapan malam.

Disini jelas dapat dilihat kelemahan BN dalam menakluki media baru.
Sudah terhantuk, baru buka blog.

Kepada Pakatan Rakyat, media memang main peranan besar. Tetapi harus diingat, rakyat lebih berperanan dan lebih bijak menilai dan memuntahkan undi. PR menang besar bukan kerana sokongan rakyat besar dan tak berbelah bagi. Tapi muak dek gelagat propaganda kuda media arus perdana.

Selingan:

Lihat saja laman web agensi-agensi kerajaan, kementerian. Content Managernya perlu makan pagi, tengahari, makan petang dan pulang awal barangkali. Bulletin di laman utama berhabuk. Nama menteri baru pun ada yang belum ditukar ganti.

Walabagaimanapun, tahniah LHDN. e- Filing!

3 comments:

Anonymous said...

"kita sudah berada di landasan yang betul. sama²LAH kita menjayakannya. terima kasih kerana afundi. ok LAH tu"

encikmasen said...

menarek, tertarek, chantek lah azrey..

a nice piece from you..

Baek punyerrrr..~

Mohd Nurul Amin said...

ermm.. btol2.. tepat padat berisi... dan tidak berat sebelah

p/s akhbar sinar kita perlu baca