Sunday, January 23, 2011

Realiti Hidup

Saya selalu mengimpikan untuk kembali ke zaman persekolahan yang pada ketika itu, antara yang paling ditakutkan adalah kerja sekolah matematik yang tak pernah saya siapkan (kalau siap pun dengan bantuan atau tiru jawapan kawan bulat- bulat).

Antara lain... ah. Itu saja, matematik menjadi satu realiti yang amat menakutkan bagi saya ketika itu. Lebih memualkan apabila datangnya matematik tambahan. Ok. Kedua- dua subjek itu saya tak gagal dalam UPSR, PMR dan SPM.

Apa yang ingin saya maksudkan sebenarnya, adalah realiti hidup dahulu yang jauh berbeza. Dulu, zaman ayah dan mak beri duit belanja pergi sekolah, tak perlu terlalu komplikated, malah tak pernah terfikir pun berapa kos sara hidup untuk saya dengan sekurang- kurangnya RM 5 (tingkatan 5) sehari setiap hari persekolahan.

Yang saya tahu, belanja dan terus belanja. Oh, kadang- kadang tak belanja kat sekolah sebab nak pergi makan nasi ayam dengan kawan junior perempuan. Dulu nasi ayam harganya RM 2.00. Teh O Ais Limau RM 1 kadang- kadang RM 0.90.

Saya rindukan satu zaman di mana saya tak perlu fikir apa apa untuk dapatkan duit. Tapi kerinduan itu sebenarnya tak masuk akal langsung. Saya dah besar, dan ini realiti hidup yang harus saya tempuhi.

Komitmen dan kemahuan paling mendesak. Biasa tak dulu- dulu, lipat beberapa keping duit kertas dan sorok dalam- dalam wallet (jenama Alien Workshop barangkali?). Itu kaedah simpanan namanya. Kecik- kecik dah pandai mengurus kewangan. Tak perlu dirunding AKPK.

Paling suka kalau ada ko-kurikulum hari Sabtu, atau ada rombongan. Minta ayah beri lebih sikit duit. Boleh menyimpan. Menyimpan untuk menghabiskannya.

Sakit sebenarnya untuk terus hidup hari ini jika terus menerus melihat semalam yang hanya tinggal di atas layar deria dan rasa. Yang paling penting adalah terus menerus menoleh kehadapan. Gapai apa yang kita hendak gapai. Bukan capai apa yang ada selangkah dihadapan kita. Pergi sejauh mampu dengan apa yang kita ada.

Selalu dalam kesakitan, saya bercakap pada diri sendiri. Saya dah besar, saya dah tak ada ayah untuk besarkan saya lagi. Maknanya saya dah cukup cukup besar. Besar lagi harapan mereka yang tergalas di bahu ini. Takkan pernah habis.

No comments: