Thursday, November 03, 2011

Mengirim Ucap Selamat Pagi

Mengirim Ucap Selamat Pagi


Selamat pagi ayah

Dari desasiswa yang entah apa namanya ini

Di E-8-17

Di permulaan hari

Tekun aku mengirimkan senandung kerinduan

kepadamu melaluiNya


Ayah,

Entah sudah atau belum

Mama khabarkan kepadamu

Tentang si nakal yang seorang ini

Sudah tiga atau empat hari

Tidak pulang ke rumah


Memang benar, ayah

Rindu ini lain macam benar

Kepingin benar aku untuk berbual denganmu

Di ruang tamu

Seperti yang dulu-dulu


Di sinilah ayah

Di negeri Anak Tanjung ini

Entah sedekad atau dua terkebelakang

Bersaksikan deru ombak persisir

Batu Feringghi

Aku belajar bertatih di pasir-pasir halus

Sambil mencampak baling bola angin

Penuh warna warni

Dipimpin erat jemarimu


Bertatih, terjatuh dan bangun

Bertatih, terjatuh dan bangun

Bertatih, terjatuh dan bangun


Anak ayah kena kuat

Anak ayah kena kuat

Anak ayah kena kuat


Sehingga pagi ini masih terngiang lagi


Hari ini aku kembali

Bersama hati yang sendiri

Berteman delegasi teman-teman pemuisi, ayah

Sekadar mahu aku titipkan khabar ini untuk mungkin

Membuat ayah tersenyum seperti selalu

Kerana aku bawa sama puisi- puisi mu

Penuh sarat mengisi bagasi hati ini

Dan pagi ini aku cerakinkan bersama

Puisi, hati, rasa dan kerinduan padamu

Ayah.

Azrey

29 Oktober

USM

No comments: