Tuesday, December 22, 2009

Perihal Budaya RSVP

Perihal Budaya RSVP

Oleh: Azrie Izham Hamzah


RSVP merupakan singkatan daripada perkataan berbahasa perancis; Répondez s'il vous plaît yang bermaksud ‘tolong balas’, ‘harap respon’, ‘maklumkan kembali’, atau ‘respon weh !.


Di Malaysia, kita sudah diperkenalkan dengan RSVP sejak dibangku sekolah lagi. Tapi dalam versi yang berbeza iaitu, ‘Pecah kaca, pecah gelas, sudah baca harap balas’.


RSVP acapkali dapat dilihat disertakan bersama tarikh serta nombor untuk memberi respon terhadap sesuatu jemputan. Resespsi perkahwinan, majlis makan malam atau lain-lain keraian.


Di barat, budaya RSVP adalah sangat kritikal. Tanpa memberi respon terhadap jemputan, tetamu disifatkan ‘kurang ajar’ atau dalam bahasa ibunda, having no manners or concern for others.


RSVP, merupakan nadi utama sesebuah penganjuran acara. Daripada RSVP, penganjur akan dapat menyelesaikan banyak perkara. Table arrangement, goodies bag, F & B akan menjadi lebih mudah dengan adanya RSVP. Dengan RSVP juga situasi over-budget atau budget burst juga dapat dielakkan.


Malang sekali di Malaysia, RSVP sekadar dipandang enteng oleh sesetengah individu. Apa yang tertera di kad jemputan juga sering dipandang sebelah mata. ‘Satu jemputan sah untuk seorang (atau dua orang), juga menjadi perkara yang merumitkan keadaan penganjur di hari acara berlangsung.


Pengalaman membuat RSVP untuk satu majlis melibatkan kepala-kepala syarikat korporat berkaitan kerajaan serta kementerian-kementerian membuatkan saya mengerti apa sebenarnya kepentingan RSVP.


Beberapa ciri kelompok masyarakat kita yang kurang peka terhadap RSVP:


Tidak memberi respon:

Samada salah penganjur yang salah alamat penerima, salah nombor, mahupun kelompok ini memang tidak tahu membaca, saya pun kurang pasti. Sekurang-kurangnya respon lah. Ya, tidak dan berapa orang. Itu sahaja.


RSVP – Ya, tapi tak datang:

Bukan hendak mengata apa, lazimnya mereka ini terdiri daripada golongan selebriti mahupun VIP (tak semua). Al maklumlah, nama semua orang kenal, kalau setakat acara di hotel tiga empat bintang apalah sangat. Tambah-tambah menjadi kacau, apabila jemputan ini ada peranan dalam acara tersebut (perasmi, memberi ucapan atau persembahan).


RSVP- No. tapi nampak muka:

Ini lagi macam celaka. Dah kata tak hadir tu bawa-bawa lah diri ke tempat lain. Nasib, kalau ada kekosongan, dapatlah tempat duduk. Kalau tidak, berdirilah sama-sama dengan pelayan.


RSVP- Seorang tetapi datang lebih daripada seorang. (dan sewaktu dengannya)

Penganjur bukan tak mahu bagi kawan awak tu masuk, tapi tak ada dalam senarai. Kalau reti hormat majlis, pergilah tunggu dalam kereta sampai majlis habis. Atau ke mana-mana yang kau suka.


Tambahan: Tetamu minta cenderamata extra.

Situasi ini turut wujud dalam majlis-majlis tanpa RSVP. Pelamin tu, kalau boleh dicabut- cabut, hendak saja di bawa pulang kesemuanya. Orang kita, memang berbudi bahasa, yang tak segan-silu meminta-minta cenderamata extra pun tak kurang hebatnya.



Banyak lagi sebenarnya yang mengusutkan kepala si penganjur acara atau tuan rumah apabila RSVP tidak dipandang serius dan diambil mudah, acuh tak acuh oleh orang yang dijemput. Orang kita juga

1 comment:

iLLy said...

owh RVSP itu sungguh penting. Nnt tak cukup makan susah okay. Terlebih makan pun susah juge. membazir.